Min lillebror är här!

Lillebror Alexander kom från Umeå. Han är på genomresa, ska vidare till Norge.
Grymt kul med besök!


Middagsmat...Idag blev det:

Snabbgryta med Köttfärs (hittat på www.matklubben.se)
För 4 personer.

Brukar utesluta jordnötterna, eftersom vi inte är så förtjusta i dem. Blir lika gott och bra för det.
Om man vill kan man avreda grytan lite med maizenaredning

Ingredienser

400 g köttfärs
2 msk olja till stekning
1 gul lök
1 purjolök
1 äpple
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 buljongtärning
2 msk tomatpuré
3/4 tsk curry
½ tsk salt
½ tsk chilipulver
1 pkt. bacon, 150 g
1 påse salta jordnötter, 150 g
Ev maizenaredning

         

Gör så här

Hetta upp oljan i en rymlig gryta, gärna gjutjärn, och bryn köttfärsen. När färsen fått fin färg tillsätts curry.
Bryn ett par minuter ytterligare för att få fram curryns smakämnen.

Löken och äpplet skalas och hackas. Purjolöken skärs i tunna ringar. Rör ner allt i grytan. Låt mjukna på svag värme under lock, ca 5 min. Rör då och då.

Tillsätt tomater, tomatpuré, vatten och buljongtärning och koka ytterligare 5 min.
Rör ner jordnötterna och smaka av grytan med salt och chilipulver.

Knaperstek det hackade baconet i torr stekpanna och låt det eventuellt rinna av på hushållspapper innan det rörs ner i den färdiga grytan precis innan serveringen

Servera ris och ett gott bröd till köttfärsgrytan, samt en god sallad

Kommentarer
Postat av: Gina

Gud vad jag gillar att du lägger upp recept, keep it up girl!

2009-01-14 @ 08:48:52
Postat av: Linda

Ja det är ju ingen matblogg men jag tycker själv att det är svårt att komma på snabb vardagsmat så det kanske hjälper någon :-)



2009-01-14 @ 10:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0