En utmaning

Blogg "utmaning"

Denna utmaning fick jag av min vän Gina, så varsågod gumman...här är mina svar.

Så var min graviditet:

Nr1: Underbar men jobbig,karpaltunnelsyndrom, foglossning, massa vatten i kroppen, förvärkar.
26kg upp....varav typ 8-10kg vatten. Otroligt vild unge som sparkades så jag fick blåmärken. Hon hade dessutom ständigt en irriterande hicka :-)
Lång graviditet.

Nr2: Jobbig. Mådde bättre än första gången men att vara hemma mammaledig med en 1 åring var inte det lättaste. Därav en tyngre graviditet.
Karpaltunnelsyndrom igen. Lyft m.m rekommenderades ej..öhhh ja vad säger man. Foglossning i början men den försvann. Bråck.
En ännu vildare unge som sparkades ännu hårdare än syrran.
Gick upp 15kg
Hann knappt reflektera över att jag var gravid förutom att magen var ivägen och jag inte kunde böja mig som jag ville.

Saker jag oroade mig för innan:
Nr1 Att barnet inte var friskt
Nr2 Hur storasyster skulle ta att få syskon. Och att jag kanske inte skulle hinna in till förlossningen

Förlossningen:
Att jag inte skulle hinna in. Ville inte ha snitt.

Så var första tiden hemma:
Nr1: Stressig pga att amningen inte kom igång som den skulle. Ledsen bebis. Ett evigt pumpande för att få igång mjölken ordentligt. Annars helt underbar tid. Förstod inte alls det där med att folk tänker jaha...en bebis. Vem är det? Vad gör vi nu. Allt kändes så naturligt och rätt direkt.

Nr2: All uppmärksamhet riktades mot storasyster för att hon behövde det och krävde den. Otroligt häftigt att se hur syskonen älskade varandra från första stund och Leah betedde sig som att syrran alltid funnits. Lite meck med att få till amning och kunna ta hand om storasyster samtidigt...mycket amning ståendes eller springandes :-)

Dom bästa sakerna till babyn första tiden:
Bärsjal, bärsjal, bärsjal...
Hade aldrig klarat mig utan den.
Leah som hade "kvällskolik" kom alltid till ro i den och kunde sova i den i timmar.
Och Eila låg också ständigt och sov i den och då kunde jag ha armarna fria för att springa efter syrran och fixa hemma.

Onödiga köp:
Inget som jag kan komma på..

Tre saker man alltid bör ha hemma:
Alvedon, nässug, näsdroppar

Vad har förvånat dig mest med att få barn?
Att våra barn är så olika. Två helt olika personligheter från start.

Att man får sova så lite...

Att det var så grymt jobbigt att gå ner alla graviditetskilon. Alla andra verkar ha haft turen att gå ner av amning. Själv fick jag kämpa med träning och GI (blod, svett och tårar)

Att brösten blir mindre av att ha ammat två barn. Bara att slänga sina gamla bh:ar.

Råd jag önskar jag fått innan:
Kan inte komma på något speciellt.


Råd jag hade klarat mig utan:
Många :-)

Hur lång tid tog det att anpassa sig till att vara mamma?
Efter 3 månader kändes det lättare med alla rutiner och annat då man skulle iväg på något.

Fördommar jag hade om gravida eller mammor innan jag fick barn själv:
Håller med Gina om tröttheten...varför är alla så trötta :-D ha ha...

Saker jag retar mig på med andra föräldrar:
Tävlingen om allt...utveckling, dagistider (vem lämnar senast, hämtar tidigast) vem äter minst socker osv..
Och sådana som talar om för andra hur man ska uppfostra eller ta hand om sina barn..

Det bästa med att ha barn:
Kärleken, att man får skratta så mycket och att man får uppleva världen genom deras ögon.

Det mysigaste:
Åh det finns massor av saker. Men pussar och kramar självklart.

Det svåraste:
Oron. Och för tillfället ångesten över att börja jobba och få mindre tid för dem.

I efterhand, blev det som du tänkte det?
Mycket bättre

Vad gör du när ni har barnvakt?
Har egentid med min man. Äter på restaurang, dricker, går på fest..

Vill du ha fler barn?
Skulle kunna tänka mig en trea i framtiden men då behövs min man bearbetas länge :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0